ING realiseert nettoresultaat over 2e kwartaal 2017 van EUR 1.371 miljoen

... minuten lezen luister

Dit document is een vertaling. Het volledige origineel in het Engels prevaleert.

Amsterdam, 2 augustus 2017, 07:00 am CET

Dit is een externe video.

• ING noteert aanhoudende commerciële groei en boekt verdere vooruitgang met het versnellen van strategische prioriteiten Think Forward
    • Het aantal particuliere klanten groeide in de eerste helft 2017 met 700.000 tot 36,5 miljoen; het aantal primaire relaties steeg met 400.000 tot 10,1 miljoen
    • De nettokernkredietverlening nam in het 2e kwartaal 2017 toe met EUR 6,4 miljard; de instroom aan netto toevertrouwde spaartegoeden bedroeg EUR 5,3 miljard

• Het onderliggend resultaat van ING voor belastingen over het 2e kwartaal 2017 bedroeg EUR 1.992 miljoen; ING zal een interim-dividend in contanten uitkeren van EUR 0,24 per gewoon aandeel
    • Het sterke resultaat is toe te schrijven aan volumegroei tegen gezonde marges, hogere provisiebaten en een winst op de verkoop van een aandelenbelang
    • Het rendement op het eigen vermogen van ING Groep in het 2e kwartaal 2017 was voortschrijdend over vier kwartalen 10,8%; de fully loaded CET1-ratio van ING Groep bleef gelijk op 14,5%

Bericht van de CEO

“Bij ING doen we er alles aan om een onderscheidende klantbeleving te bieden. Onze klanten zijn immers het uitgangspunt bij alles wat wij doen”, aldus Ralph Hamers, CEO van ING Groep. “De manier waarop we bankieren en de technologie waarmee wij werken veranderen steeds sneller. We blijven ons voortdurend aanpassen en verbeteren om aan de behoeften van de klant te voldoen en hun verwachtingen te overtreffen. Onze strategie ligt aan de basis van onze aanhoudende en duurzame groei: ons wereldwijde klantenbestand is in de eerste zes maanden van dit jaar sterk toegenomen tot 36,5 miljoen, van wie 10,1 miljoen als primaire klanten worden beschouwd.”

“Innoveren zit in ons DNA en door onze vaardigheden op dit gebied verbetert de klantbeleving voortdurend. In het tweede kwartaal van 2017 hebben we in Duitsland de ‘Banking to go’-app geïntroduceerd, met nieuwe technologieën die bankieren makkelijker en persoonlijker maken. ‘Banking to go’ is ontwikkeld door een internationaal team uit Duitsland en Nederland. Daarbij is veel gebruik gemaakt van de feedback van klanten. ING wil in de markten waarin we actief zijn altijd en overal dezelfde klantbeleving bieden. Deze app laat zien hoe landen en teams binnen ING de krachten bundelen om deze ambitie te realiseren. Het samenvoegen van diensten komt ook tot uitdrukking in onze visie voor de toekomst van ING: één uniform digitaal platform, duidelijk en gemakkelijk waar ter wereld je ook bent. Een platform waar de producten en diensten van ING worden aangevuld met productaanbiedingen van derden en waar aan alle financiële behoeften van onze klanten kan worden voldaan.”

Ralph Hamers, CEO of ING Group

Meer klanten, meer leningen, meer deposito’s – aanhoudende, duurzame groei dankzij onze strategie

“In het tweede kwartaal hebben we belangrijke stappen gezet met de opbouw van een intern operationeel kader voor onze digitale transformatie. Ook hebben we verdere vooruitgang geboekt met onze commerciële ambities: onze nettokernkredietverlening groeide ondanks de agressieve concurrentie in een aantal markten met EUR 6,4 miljard tegen stabiele marges en de netto toevertrouwde spaartegoeden stegen met EUR 5,3 miljard. In het tweede kwartaal van 2017 realiseerde ING Groep een goed onderliggend resultaat voor belastingen van EUR 1.992 miljoen, mede dankzij aanhoudende volumegroei tegen gezonde rentemarges, hogere provisiebaten en de eenmalige winst op de verkoop van een aandelenbelang in een aflopende vastgoedportefeuille. De bedrijfslasten bleven onder controle dankzij aanhoudende kostenbesparingen. Vanwege een eenmalige juridische voorziening voor een stopgezette activiteit in Luxemburg rond het jaar 2000, stegen de bedrijfslasten enigszins. Het onderliggende rendement op het eigen vermogen van ING Groep verbeterde, voortschrijdend over vier kwartalen, tot 10,8%, van 8,8% een jaar geleden.”

“De fully loaded CET1-ratio van ING Groep kwam uit op een sterke 14,5% eind juni 2017. We willen een sterke kapitaalpositie handhaven die hoger ligt dan de fully loaded-vereisten en onze aandeelhouders een aantrekkelijk rendement bieden. Net als in het eerste kwartaal hebben we in het tweede kwartaal van de nettowinst over het kwartaal EUR 0,9 miljard gereserveerd voor toekomstige dividenduitkeringen. Vandaag maken we een dividenduitkering in contanten bekend van EUR 0,24 per gewoon aandeel over het eerste halfjaar van 2017. Dit is gelijk aan het bedrag over het eerste halfjaar van 2016.”

“Onze prestaties over het tweede kwartaal bevestigen dat de kernelementen uit onze strategie in de snel veranderende wereld van bankieren en technologie nog steeds relevant zijn, en dat we in staat zijn om op een standvastige manier invulling te geven aan onze prioriteiten. We zijn goed op weg om onze strategische mijlpalen te realiseren en tegelijkertijd ons groeiend klantenbestand te ondersteunen terwijl we bouwen aan de bank van de toekomst.”

consolidated results

Analyst and investor conference call

2 august 2017, at 9:00 a.m. CET

NL +31 (0)20 341 8255
UK +44 203 365 3209
US +1 866 349 6092

Live audio webcast at www.ing.com

Media conference call

2 August 2017, at 11:00 am CET

NL +31 (0)20 531 5871
UK +44 203 365 3210

Live audio webcast at www.ing.com

ING PROFILE

ING is a global financial institution with a strong European base, offering banking services through its operating company ING Bank. The purpose of ING Bank is empowering people to stay a step ahead in life and in business. ING Bank’s more than 51,000 employees offer retail and wholesale banking services to customers in over 40 countries.

ING Group shares are listed on the exchanges of Amsterdam (INGA NA, INGA.AS), Brussels and on the New York Stock Exchange (ADRs: ING US, ING.N).

Sustainability forms an integral part of ING’s strategy, which is evidenced by the number one position among 395 banks ranked by Sustainalytics. ING Group shares are being included in the FTSE4Good index and in the Dow Jones Sustainability Index (Europe and World) where ING is among the leaders in the Banks industry group.

IMPORTANT LEGAL INFORMATION

Elements of this press release contain or may contain information about ING Groep N.V. and/ or ING Bank N.V. within the meaning of Article 7(1) to (4) of EU Regulation No 596/2014.

Projects may be subject to regulatory approvals.

ING Group’s annual accounts are prepared in accordance with International Financial Reporting Standards as adopted by the European Union (‘IFRS-EU’). In preparing the financial information in this document, except as described otherwise, the same accounting principles are applied as in the 2016 ING Group consolidated annual accounts. All figures in this document are unaudited. Small differences are possible in the tables due to rounding.

Certain of the statements contained herein are not historical facts, including, without limitation, certain statements made of future expectations and other forward-looking statements that are based on management’s current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties that could cause actual results, performance or events to differ materially from those expressed or implied in such statements. Actual results, performance or events may differ materially from those in such statements due to a number of factors, including, without limitation: (1) changes in general economic conditions, in particular economic conditions in ING’s core markets, (2) changes in performance of financial markets, including developing markets, (3) potential consequences of European Union countries leaving the European Union or a break-up of the euro, (4) changes in the availability of, and costs associated with, sources of liquidity such as interbank funding, as well as conditions in the credit and capital markets generally, including changes in borrower and counterparty creditworthiness, (5) changes affecting interest rate levels, (6) changes affecting currency exchange rates, (7) changes in investor and customer behaviour, (8) changes in general competitive factors, (9) changes in laws and regulations and the interpretation and application thereof, (10) geopolitical risks and policies and actions of governmental and regulatory authorities, (11) changes in standards and interpretations under International Financial Reporting Standards (IFRS) and the application thereof, (12) conclusions with regard to purchase accounting assumptions and methodologies, and other changes in accounting assumptions and methodologies including changes in valuation of issued securities and credit market exposure, (13) changes in ownership that could affect the future availability to us of net operating loss, net capital and built-in loss carry forwards, (14) changes in credit ratings, (15) the outcome of current and future legal and regulatory proceedings, (16) ING’s ability to achieve its strategy, including projected operational synergies and cost-saving programmes and (17) the other risks and uncertainties detailed in the most recent annual report of ING Groep N.V. (including the Risk Factors contained therein) and ING’s more recent disclosures, including press releases, which are available on www.ING.com. Many of those factors are beyond ING’s control.

Any forward looking statements made by or on behalf of ING speak only as of the date they are made, and ING assumes no obligation to publicly update or revise any forward-looking statements, whether as a result of new information or for any other reason.

This document does not constitute an offer to sell, or a solicitation of an offer to purchase, any securities in the United States or any other jurisdiction.